CMS – co to jest?
CMS to skrót od angielskiego określenia: Content Management System, czyli system zarządzania treścią na stronach www. Zapotrzebowanie na tego rodzaju rozwiązanie wynikało z faktu, że wykonanie nawet najprostszej strony internetowej wiązało się z koniecznością znajomości języków kodowania stron www. Należą do nich HTML oraz CSS . Trzeba też dobrze znać JavaScript, będącego pełnoprawnym językiem programowania. To, co widzimy w przeglądarce, jest efektem działania tych trzech połączonych i współpracujących ze sobą technologii. Bez stosownej wiedzy i umiejętności praktycznego zastosowania tych składowych nie jest możliwe zbudowanie porządnie wyglądającej strony internetowej. Naprzeciw wspomnianym ograniczeniom wychodziły więc CMS-y, które w sposób mniej lub bardziej przyjazny umożliwiały zwykłemu Kowalskiemu stworzenie serwisu www. Pośród całego mnóstwa różnych tego typu rozwiązań te najbardziej znane to m.in. PHP-Fusion, XOOPS, Drupal czy wreszcie Joomla. Choć wydawało się, że w dobie powstawania kreatorów stron www los CMS-ów jest przesądzony, to jednak niektóre z nich mają się całkiem nieźle. Wśród nich na czoło wysuwa się WordPress.
Krótka historia WordPressa i jego rozwój
27 maja 2003 roku programiści Matt Mullenweg i Mike Little do internetowego „obiegu” wprowadzili nowego CMSa. Miał on być alternatywą dla raczkujących wówczas innych tego rodzaju systemów zarządzania treścią. Otwartość kodu źródłowego stała się motorem napędowym dla WordPress. Efektem takiego podejścia był błyskawiczny rozwój CMSa, który z prostej platformy blogowej stał się pełnoprawnym narzędziem do budowania skomplikowanych serwisów internetowych. Już w 2004 roku twórcy umożliwili instalację wtyczek rozszerzających funkcjonalność WordPressa. Rok później pojawiła się możliwość tworzenia i dodawania motywów, co umożliwiło łatwe dostosowanie wyglądu i układu strony. Na przestrzeni lat w oficjalnym repozytorium WordPressa pojawiło się mnóstwo wtyczek i motywów. Dzięki temu strony internetowe stworzone na podstawie tego systemu nie były monotematyczne, ale cechowała je ogromna różnorodność.
Dlaczego warto postawić na WordPress?
Już od lat WordPress jest zdecydowanym liderem wśród dostępnych na rynku systemów zarządzania treścią. Na platfomie tej zbudowano wiele internetowych serwisów czy sklepów. Sporo światła na popularność WordPressa rzucają statystyki, a te są nieubłagane:
Z powyższego zestawienia widać wyraźnie, że WordPress wciąż liczy się w grze. Na tle silnie obsadzonym rynku technologicznych nowości w temacie tworzenia stron internetowych, CMS ten radzi sobie nadzwyczaj dobrze. Z całą pewnością należy do tych technologii, które wciąż będą się rozwijać. Gwarantuje to stały dostęp do aktualizacji i kolejnych nowatorskich rozwiązań, które jeszcze są przed nami.